Exploitatie (bedragen * € 1.000) | Begroting 2022 (basis) | Begroting 2022 (na wijzigingen) | Rekening 2022 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijzigingen |
---|---|---|---|---|
Lasten | 31.951 | 31.737 | 33.395 | -1.658 |
Baten | -5.371 | -4.795 | -5.754 | 959 |
Saldo van baten en lasten | 26.580 | 26.942 | 27.641 | -699 |
Toevoegingen aan reserves (lasten) | 557 | 557 | 557 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves (baten) | -664 | -664 | -580 | -84 |
Gerealiseerd resultaat | 26.472 | 26.835 | 27.618 | -783 |
De volgende taakvelden maken deel uit van dit programma. Per taakveld zijn de lasten, de baten en het saldo van lasten en baten weergegeven.
Taakvelden (bedragen * € 1.000) | Lasten / Baten | Begroting 2022 (basis) | Begroting 2022 (na wijzigingen) | Rekening 2022 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging |
---|---|---|---|---|---|
0.1 Bestuur | Lasten | 4.757 | 5.658 | 5.353 | 304 |
0.1 Bestuur | Baten | -61 | -66 | -1.059 | 992 |
Saldo |
| 4.696 | 5.591 | 4.294 | 1.297 |
0.2 Burgerzaken | Lasten | 2.194 | 2.399 | 2.443 | -45 |
0.2 Burgerzaken | Baten | -1.020 | -1.032 | -1.122 | 90 |
Saldo |
| 1.175 | 1.367 | 1.321 | 46 |
0.4 Overhead | Lasten | 24.999 | 23.681 | 25.599 | -1.918 |
0.4 Overhead | Baten | -4.290 | -3.696 | -3.573 | -124 |
Saldo |
| 20.709 | 19.984 | 22.026 | -2.041 |
Totaal saldo taakvelden |
| 26.580 | 26.942 | 27.641 | -699 |
Omschrijving (bedragen * € 1000) |
|
|
---|---|---|
0.1 Bestuur | 1.296 | V |
Diverse kleine verschillen. | 62 | V |
Vanwege de jaarlijkse herberekening van de benodigde voorziening voor de pensioenen (oud-) wethouders kan een bedrag vrijvallen. | 1.102 | V |
De sociale lasten voor oud-wethouders en de lasten voor intergemeentelijke samenwerking zijn lager dan begroot. | 132 | V |
|
|
|
0.2 Burgerzaken | 45 | V |
Diverse kleine verschillen. | 45 | V |
|
|
|
0.4 Overhead | 2.042 | N |
Er is meer gebruik gemaakt van adviezen van derden en inhuur dan verwacht. De inhuur betreft vooral vacatures die niet ingevuld konden worden. Omdat inhuur duurder is dan vast personeel leidt dit tot een nadeel. | 1.006 | N |
De geraamde baten van de ICT overeenkomsten hadden voor een deel betrekking op 2023. De daadwerkelijke inkomsten zijn daardoor lager dan de raming. Vorig jaar was dit voor één gemeente gecorrigeerd, nu voor de overige gemeenten. Vanaf 2023 is de raming correct. | 699 | N |
Dit betreft de toevoeging aan voorziening spaaruren verlof die niet begroot was. | 590 | N |
Deze post is in de primitieve begroting 2022 opgenomen en is bij de overgang naar een nieuwe methodiek van salarislasten begroten ten onrechte niet meegenomen. In de begroting 2023 is deze post wel correct opgenomen. Op taakveld 4.3 uit zich dit in een voordeel. | 398 | N |
Deze post is in de primitieve begroting 2022 opgenomen en is bij de overgang naar een nieuwe methodiek van salarislasten begroten ten onrechte niet meegenomen. In de begroting 2023 is deze post wel correct opgenomen. Op taakveld 6.71 uit zich dit in een nadeel. Dit is budgetneutraal. | 203 | V |
Terugdraaien dotatie en vrijval voorziening huis van de stad. Voorgesteld wordt deze bedragen bij resultaatbestemming aan een reserve groot onderhoud vastgoed te doteren. | 187 | V |
Inzet werkgebied Radicalisering: deze overschrijding wordt gecompenseerd door de ontvangen rijksbijdrage op taakveld 1.2. | 136 | N |
Op meerdere onderdelen zijn middelen ontvangen die niet volledig begroot waren | 350 | V |
Saldo van diverse kleine verschillen. | 47 | V |
|
|
|
Omschrijving (bedragen * € 1000) | Verschil | V/N |
---|---|---|
Reserve organisatieontwikkeling: deze reserve wordt breed ingezet ter dekking van zowel reeds in gang gezette als toekomstige organisatieontwikkelingen. In 2022 zijn er minder kosten gemaakt die verrekend worden met de reserve. | 84 | N |
Totaal | 84 | N |