Voor de beoordeling van de jaarrekening volstaat niet alleen het gerealiseerde resultaat. Nog meer is het van belang om te kijken of sprake is van het zogenaamde 'structurele en reële evenwicht'. Het overzicht van incidentele baten en lasten biedt inzicht in de realisatie van genoemd uitgangspunt.
Nr. | Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000) | Primitieve begroting | Gewijzigde Begroting | Jaarrekening | Saldo tov gewijz. Begroting |
---|---|---|---|---|---|
|
| 2022 | 2022 | 2022 | 2022 |
|
|
|
|
|
|
| Programma 1 |
|
|
|
|
1 | Campus Gouda | 290 | 290 | 0 | 290 |
2 | Stimuleren ondernemersnetwerken | 50 | 50 | 0 | 50 |
3 | Gouda750 | 500 | 566 | 652 | -86 |
4 | Onderhoud school Burg Martenssingel | 116 | 86 | 0 | 86 |
5 | Nationaal programma onderwijs | 1.083 | 1.083 | 0 | 1.083 |
|
| 2.039 | 2.075 | 652 | 1.423 |
|
|
|
|
|
|
| Programma 2 |
|
|
|
|
6 | Dagelijks onderhoud bruin | 111 | 111 | 0 | 111 |
7 | Baggeren - niet nautisch | 288 | 288 | 0 | 288 |
8 | Energie en klimaat | 325 | 350 | 96 | 254 |
|
| 724 | 749 | 96 | 653 |
|
|
|
|
|
|
| Programma 3 |
|
|
|
|
9 | Verduurzamen gemeentelijke objecten | 170 | 170 | 0 | 170 |
10 | Transformatie Goudse Poort | 50 | 50 | 0 | 50 |
|
| 220 | 220 | 0 | 220 |
|
|
|
|
|
|
| Programma 4 |
|
|
|
|
11 | Regionaal programma Sturen op kosten | 500 | 300 | 300 | 0 |
12 | Gezondheidsbeleid | 27 | 27 | 0 | 27 |
13 | Inclusie, diversiteit en burgerschap | 41 | 41 | 0 | 41 |
14 | Intensivering schuldaanpak | 82 | 82 | 0 | 82 |
15 | Gouds programma Sturen op kosten | 100 | 100 | 167 | -67 |
16 | Middelen dak- thuislozen | 1.179 | 294 | 0 | 294 |
17 | Perspectief op werk | 500 | 744 | 494 | 250 |
18 | Versterken arbeidsmarktregio's | 148 | 0 | 0 | 0 |
19 | Subsidie ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers | 23 | 23 | 0 | 23 |
|
| 2.600 | 1.611 | 961 | 650 |
|
|
|
|
|
|
| Programma 5 |
|
|
|
|
20 | Convenant binnenstad, centrummanager etc. | 100 | 100 | 0 | 100 |
21 | Spuk sport | 600 | 600 | 0 | 600 |
22 | Spuk sport | -600 | -600 | 0 | -600 |
|
| 100 | 100 | 0 | 100 |
|
|
|
|
|
|
| Programma 6 |
|
|
|
|
23 | 1 FTE voor mensenhandel en seksuele uitbuiting | 80 | 80 | 0 | 80 |
24 | Ondermijning en drugs | 200 | 135 | 0 | 135 |
|
| 280 | 215 | 0 | 215 |
|
|
|
|
|
|
| Totaal incidentele baten en lasten exploitatie | 5.963 | 4.970 | 1.709 | 3.261 |
| > Waarvan incidentele lasten exploitatie | 6.563 | 5.570 | 1.709 | 3.861 |
| > Waarvan incidentele baten exploitatie | -600 | -600 | 0 | -600 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Totaal lasten - excl. toevoegingen reserves | 290.389 | 317.911 | 316.199 | 1.711 |
| Totaal baten - excl. onttrekkingen reserves | -285.112 | -320.179 | -340.482 | 20.303 |
| Resultaat voor inzet reserves (A) * | 5.277 | -2.268 | -24.282 | 22.014 |
|
|
|
|
|
|
| Incidentele onttrekkingen aan reserves | -3.950 | -22.795 | -20.171 | 2.624 |
| Stucturele onttrekkingen aan reserves | -1.975 | -1.975 | -1.891 | 83,95384 |
| Totaal onttrekkingen aan reserves (B) * | -5.925 | -24.769 | -22.061 | 2.708 |
|
|
|
|
|
|
| Incidentele toevoegingen aan reserves | 633 | 11.775 | 11.678 | -96,7721 |
| Structurele toevoegingen aan reserves | 4.057 | 4.057 | 4.057 | 0 |
| Totaal toevoegingen aan reserves ( C) * | 4.690 | 15.832 | 15.735 | -96,7721 |
|
|
|
|
|
|
| Totaal lasten - incl.toevoegingen reserves | 295.078 | 333.742 | 331.934 | -1.808 |
| Totaal baten - incl. onttrekkingen reserves | -291.037 | -344.948 | -362.543 | -17.595 |
| Resultaat na inzet reserves (= A+B-C) * | 4.041 | -11.206 | -30.609 | -19.403 |
|
|
|
|
|
|
| Incidentele lasten exploitatie | 6.563 | 5.570 | 1.709 | -3.861 |
| Incidentele baten exploitatie | -3.680 | -600 | 0 | 600 |
| Saldo incidentele toevoegingen/ onttrekkingen reserves | -3.317 | -11.020 | -8.492 | 2.527 |
| Incidenteel saldo * | -434 | -6.050 | -6.783 | -733,6682 |
|
|
|
|
|
|
| Saldo structurele lasten exploitatie | 283.825 | 312.341 | 314.490 | 2.150 |
| Saldo structurele baten exploitatie | -281.432 | -319.579 | -340.482 | -20.903 |
| Subtotaal structureel saldo exploitatie | 2.393 | -7.238 | -25.991 | -18.753 |
| Saldo structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves | 2.082 | 2.082 | 2.166 | 83,95384 |
| Structureel saldo * | 4.475 | -5.156 | -23.837 | -18.669 |
| * - = voordeel / + = nadeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Kengetal structurele exploitatieruimte | -1,57 |
| 7,00 |
|
Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|
1 | Conform de nieuwe handreiking "structurele en incidentele baten en lasten" van de Provincie wordt dit budget in de jaarrekening 2022 niet meer als incidenteel aangemerkt. | ||||
2 | Dit beteft incidenteel budget voor het project "Ondernemen in Gouda". Het project transformatie Goudse Poort wordt in 2023 voortgezet. Er is een onderschrijding van € 50.000 waarbij het voorstel is om dit opnieuw beschikbaar te stellen in 2023. | ||||
3 | Dit betreft incidenteel budget voor het project "Gouda 750". Dit project heeft in 2022 plaatsgevonden en is afgerond. | ||||
4 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
5 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
Zie omschrijving bij nr. 1 | |||||
Zie omschrijving bij nr. 1 | |||||
Dit betreft incidenteel budget voor het programma energietransitie. Niet alle middelen zijn in 2022 besteedt. Er is een onderschrijding van € 254.000 waarbij het voorstel is om dit opnieuw beschikbaar te stellen in 2023. | |||||
Zie omschrijving bij nr. 1 | |||||
10 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
11 | Dit betreft regiobudget voor het project "Sturen op kosten". | ||||
12 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
13 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
14 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
15 | Dit betreft projectbudget voor het programma "Sturen op kosten" voor wat betreft sturingsinformatie ten behoeve van management en bestuur. In 2022 is door meerwerk een overschrijding ontstaan. | ||||
16 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
17 | Dit betreft regiobudget voor de regionale arbeidsmarkt. Er is een onderschrijding van € 250.000 waarbij het voorstel is om dit opnieuw beschikbaar te stellen in 2023. | ||||
18 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
19 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
20 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
21 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
22 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
23 | Zie omschrijving bij nr. 1 | ||||
24 | Zie omschrijving bij nr. 1 |