Aanvankelijk was het saldo van de begroting 2022, zoals door de raad vastgesteld in het najaar van 2021, € 4.046.000 negatief. In de loop van het jaar heeft de raad twee bestuursrapportages vastgesteld en zijn diverse raadsbesluiten genomen met financiële gevolgen. Na verwerking van deze besluiten in 2022 bedroeg het verwachte resultaat € 11.206.000 positief. Uiteindelijk sluit de jaarrekening 2022 met een voordelig resultaat van € 30.609.000. Zie de navolgende overzichten.
Van elk programma en van de algemene dekkingsmiddelen zijn de lasten, de baten en het saldo vermeld, waarna het gerealiseerde totaal saldo wordt gepresenteerd. In de tabel zijn de baten vermeld met een -teken. Een positief saldo bij een programma in de kolom "Jaarrekening 2022" geeft aan hoeveel de lasten hoger zijn dan de baten oftewel hoeveel het programma de gemeente heeft gekost. Het gevolg is ook dat het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten van - € 24.282.000 positief is.
Exploitatie (bedragen * € 1.000) | Lasten / Baten | Begroting 2022 (basis) | Begroting 2022 (na wijzigingen) | Rekening 2022 | Saldo rekening min begroting na wijziging | V/N op saldo |
---|---|---|---|---|---|---|
01. Economie, werk en onderwijs | Lasten | 22.970 | 25.042 | 23.463 | 1.580 | V |
| Baten | -9.414 | -9.747 | -9.451 | -297 | N |
| Saldo | 13.556 | 15.295 | 14.012 | 1.283 | V |
02. Energie en klimaat | Lasten | 29.804 | 28.253 | 28.085 | 168 | V |
| Baten | -30.924 | -30.396 | -30.712 | 316 | V |
| Saldo | -1.119 | -2.143 | -2.627 | 484 | V |
03. Wonen en leefomgeving | Lasten | 45.567 | 49.742 | 50.673 | -931 | N |
| Baten | -16.759 | -16.458 | -26.264 | 9.807 | V |
| Saldo | 28.808 | 33.284 | 24.409 | 8.875 | V |
04. Sociaal domein | Lasten | 132.238 | 151.834 | 150.780 | 1.054 | V |
| Baten | -27.320 | -35.371 | -39.900 | 4.528 | V |
| Saldo | 104.918 | 116.463 | 110.881 | 5.583 | V |
05. Cultuur, sport en recreatie | Lasten | 18.635 | 20.678 | 19.018 | 1.660 | V |
| Baten | -3.314 | -3.963 | -3.629 | -334 | N |
| Saldo | 15.321 | 16.715 | 15.390 | 1.325 | V |
06. Leefbaarheid en veiligheid | Lasten | 10.551 | 10.962 | 11.340 | -377 | N |
| Baten | -126 | -354 | -363 | 10 | V |
| Saldo | 10.424 | 10.608 | 10.976 | -368 | N |
07. Bestuur en organisatie | Lasten | 31.951 | 31.737 | 33.395 | -1.658 | N |
| Baten | -5.371 | -4.795 | -5.754 | 959 | V |
| Saldo | 26.580 | 26.942 | 27.641 | -699 | N |
08. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | Lasten | 436 | -338 | -555 | 217 | V |
| Baten | -190.793 | -219.095 | -224.409 | 5.314 | V |
| Saldo | -190.356 | -219.433 | -224.965 | 5.532 | V |
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten | Lasten | 292.152 | 317.911 | 316.199 | 1.711 | V |
| Baten | -284.020 | -320.179 | -340.482 | 20.303 | V |
| Saldo | 8.132 | -2.268 | -24.282 | 22.014 | V |
Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves worden verrekend met het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten. Toevoegingen verhogen de lasten van een programma, onttrekkingen leiden tot hogere baten. Als het totaal van de onttrekkingen groter is dan de toevoegingen, verbetert het uiteindelijke rekeningresultaat. Zie daartoe de navolgende tabel waarin de onttrekkingen zijn vermeld met een -teken.
Reserves (bedragen * € 1.000) | Lasten / Baten | Begroting 2022 (basis) | Begroting 2022 (na wijzigingen) | Rekening 2022 | Saldo rekening min begroting na wijziging | V/N op saldo |
---|---|---|---|---|---|---|
Storting in reserves P 01 | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
Storting in reserves P 02 | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
Storting in reserves P 03 | Lasten | 3.533 | 6.615 | 6.518 | 97 | V |
Storting in reserves P 04 | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
Storting in reserves P 05 | Lasten | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 0 |
|
Storting in reserves P 06 | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
Storting in reserves P 07 | Lasten | 557 | 557 | 557 | 0 |
|
Storting reserves Algemene dekkingsmiddelen | Lasten | 1.800 | 7.660 | 7.660 | 0 |
|
Totaal toevoeging reserves | Totaal | 6.890 | 15.832 | 15.735 | 97 | V |
Onttrekking reserves P 01 | Baten | -148 | -456 | -188 | -268 | N |
Onttrekking reserves P 02 | Baten | -1.000 | -1.400 | -1.400 | 0 |
|
Onttrekking reserves P 03 | Baten | -4.849 | -14.437 | -12.089 | -2.348 | N |
Onttrekking reserves P 04 | Baten | -3.104 | -5.935 | -5.935 | 0 | V |
Onttrekking reserves P 05 | Baten | -1.008 | -1.159 | -1.151 | -8 | N |
Onttrekking reserves P 06 | Baten | -201 | -200 | -200 | 0 |
|
Onttrekking reserves P 07 | Baten | -664 | -664 | -580 | -84 | N |
Onttrekking reserves Algemene dekkingsmiddelen | Baten | 0 | -519 | -519 | 0 |
|
Totaal onttrekking reserves | Totaal | -10.975 | -24.769 | -22.061 | -2.708 | N |
Gerealiseerd saldo mutaties reserves | Saldo | -4.085 | -8.938 | -6.326 | -2.611 | N |
Het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten en het totaal van mutaties in de reserves worden opgeteld en leiden tot het gerealiseerde resultaat. Het uiteindelijke rekeningresultaat bedraagt derhalve € 30.609.000 positief (in 2021: € 13.397.000 positief). De begroting na wijziging 2022 sloot met een saldo van € 11.206.000 positief. Het uiteindelijke rekeningresultaat valt daardoor € 19.403.000 hoger uit dan geraamd in de laatste begrotingswijziging.
Resultaat (bedragen * € 1.000) |
| Begroting 2022 (basis) | Begroting 2022 (na wijzigingen) | Rekening 2022 | Saldo rekening min begroting na wijziging | V/N op saldo |
---|---|---|---|---|---|---|
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten | Saldo | 8.132 | -2.268 | -24.282 | 22.014 | V |
Totaal mutaties reserves | Saldo | -4.085 | -8.938 | -6.326 | -2.611 | N |
Gerealiseerd resultaat |
| 4.046 | -11.206 | -30.609 | 19.403 | V |
Het BBV schrijft voor de algemene dekkingsmiddelen te specificeren naar ten minste:
lokale heffingen
algemene uitkeringen
dividend
saldo financieringsfunctie
overige algemene dekkingsmiddelen.
Zie daartoe de volgende overzichten.
Taakvelden (bedragen * € 1.000) | Lasten / Baten | Begroting 2022 (basis) | Begroting 2022 (na wijzigingen) | Rekening 2022 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging |
---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | Lasten | -1.994 | -1.716 | -1.841 | 125 |
0.5 Treasury | Baten | -301 | -419 | -530 | 111 |
Saldo |
| -2.295 | -2.135 | -2.371 | 236 |
0.61 OZB woningen | Lasten | 246 | 245 | 235 | 10 |
0.61 OZB woningen | Baten | -8.742 | -8.742 | -8.929 | 187 |
Saldo |
| -8.496 | -8.497 | -8.694 | 197 |
0.62 OZB niet-woningen | Lasten | 232 | 230 | 240 | -9 |
0.62 OZB niet-woningen | Baten | -8.497 | -8.497 | -8.207 | -289 |
Saldo |
| -8.265 | -8.266 | -7.967 | -299 |
0.63 Parkeerbelasting | Lasten | 67 | 61 | 172 | -111 |
0.63 Parkeerbelasting | Baten | -4.036 | -3.594 | -4.706 | 1.113 |
Saldo |
| -3.969 | -3.533 | -4.535 | 1.002 |
0.64 Belastingen overig | Lasten | 82 | 46 | 50 | -4 |
0.64 Belastingen overig | Baten | -489 | -489 | -535 | 46 |
Saldo |
| -407 | -443 | -485 | 42 |
0.7 Alg uitk en ov uitk gemeentefonds | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.7 Alg uitk en ov uitk gemeentefonds | Baten | -166.282 | -194.461 | -198.620 | 4.158 |
Saldo |
| -166.282 | -194.461 | -198.620 | 4.158 |
0.8 Overige baten en lasten | Lasten | 1.804 | 650 | 407 | 244 |
0.8 Overige baten en lasten | Baten | -2.445 | -2.892 | -2.882 | -10 |
Saldo |
| -641 | -2.242 | -2.475 | 234 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VPB) | Lasten | 0 | 145 | 183 | -38 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VPB) | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo |
| 0 | 145 | 183 | -38 |
Totaal saldo taakvelden |
| -190.356 | -219.433 | -224.965 | 5.532 |
Dividend
Deze baten zijn onderdeel van taakveld 0.5 Treasury en laten zich als volgt specificeren.
Het werkelijk saldo van de ontvangen dividenden wijkt ten opzichte van de begroting na wijziging per saldo niet af.
Saldo financieringsfunctie
Het saldo van de financieringsfunctie is eveneens een onderdeel van taakveld 0.5 Treasury. Het bestaat uit de ontvangen rentebaten over de uitzettingen, alsmede de betaalde rentelasten over de aangegane leningen en over de aangetrokken middelen in rekening-courant. Voornoemde baten en lasten laten zicht als volgt specificeren.
Het werkelijk saldo van de financieringsfunctie wijkt ten opzichte van de begroting na wijziging per saldo af met € 214.000 voordelig.
Oorzaken:
Hogere rentebaten op aangetrokken kasgeld onder andere als gevolg van het aantrekken tegen negatieve rente € 127.000.
Hogere doorbelasting van rente aan producten investeringen en grondexploitaties € 133.000.
Overige verschillen, per saldo nadelig € 46.000.
Conform de wettelijke bepalingen worden de gerealiseerde overheadkosten expliciet in beeld gebracht als onderdeel van het Overzicht van baten en lasten. In Gouda zijn de overheadkosten geplaatst onder programma 7 Bestuur en organisatie. Overheadkosten betreffen alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.
Het BBV schrijft ook voor om afzonderlijk aandacht te besteden aan het bedrag voor onvoorzien. Op de post onvoorzien staat het algemene budget voor onvoorziene uitgaven.
De gemeenteraad heeft met de vaststelling van de 2e bestuursrapportage 2022 besloten tot aframing van de post voor onvoorzien naar nihil.