Wat heeft de gemeente ervoor gedaan?

Afname jeugdcriminaliteit en jeugdoverlast

De in 2021 opgestarte interventies, preventief en repressief, zijn in 2022 voortgezet en aangevuld. Nieuwe aanpakken/interventies zijn opgestart waaronder Noorda & Co (Young Leaders programma) en de pedagogische buurtaanpak (eindrapport met aanbevelingen voor aanpak en borging wordt medio 2023 verwacht), het AJB programma (alleen jij bepaalt wie je bent) en recent is de werving gestart voor een IPTA coach (Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid) voor kwetsbare jeugdigen van 16 tot 27. Medio 2022 is in samenwerking met politie gestart met het voeren van waarschuwingsgesprekken met overlastgevende jeugdigen en hun ouder(s)/verzorger(s). Sindsdien zijn er twaalf gesprekken gevoerd. De inzet op twee overlastgevende jeugdgroepen in Oost (Marathonlaan en Goverwelle) heeft geleid tot een afname van het aantal overlastmeldingen. Momenteel hebben negen personen een TopX aanpak. In 2022 zijn vijf casussen afgesloten en twee personen zijn ingestroomd.

Drugscriminaliteit en Ondermijning

Het team Ondermijning is in positie gebracht en houdt zich bezig met het voorkomen, signaleren en aanpakken van ondermijnende criminaliteit. Het team richt zich op het uitvoeren van preventieve en repressieve interventies en pakt in samenwerking met ketenpartners gericht signalen van ondermijning op. Criminele netwerken zijn in onderzoek, worden door verdere analyse van informatie gevolgd en het komend jaar actiegericht verder opgepakt. Waar nodig wordt bestuurlijk gehandhaafd. De aanpak is tot op heden signaalgestuurd. Het team Ondermijning heeft de ambitie de komende jaren meer datagericht te werken. Versterking van de eigen informatiepositie en een vergroting van analysecapaciteit is hiervoor noodzakelijk. Doel is om beter inzicht te verkrijgen in criminele netwerken en de voor ondermijning kwetsbare branches en wijken en om de jonge aanwas in criminele activiteiten te voorkomen.

In 2022 is gewerkt aan het vergroten van de weerbaarheid en bewustwording van signalen van ondermijnende criminaliteit. Zo was er een bewustwordingsdag voor medewerkers waarbij er een ondermijning escaperoom, wietplantage-opstelling en een ondermijning “informatiebus” zijn geplaatst voor het Huis van de Stad. De bewustwordingsdag werd druk bezocht door medewerkers van verschillende afdelingen. Ook zijn presentaties gehouden over "Wat is Ondermijning?" bij interne afdelingen. In 2023 zal hieraan een vervolg worden gegeven.

In 2022 is een verkenning uitgevoerd om tot een districtelijk prostitutie controleteam te komen. In 2023 wordt de teamvorming en inrichting voortgezet en worden de eerste controles uitgevoerd. De focus ligt op het inzichtelijk krijgen en aanpakken van misstanden bij onvergunde prostitutie. De focus in de aanpak mensenhandel heeft in 2022 onder andere gelegen op het verhogen van de bewustwording rondom dit fenomeen. Jongerenwerkers, medewerkers Stadstoezicht en buurtsportcoaches zijn getraind in het herkennen van signalen. Met de komst van vluchtelingen uit Oekraïne is speciale aandacht geschonken aan de kwetsbaarheid van deze doelgroep in relatie tot mensenhandel. Ook is hard gewerkt aan de opzet van een training voor alle medewerkers van de gemeente met klantcontacten. Begin 2023 wordt deze training gegeven.

Sociale overlast, gebiedsregie

In 2022 zijn 110 zaken buurtbemiddeling in behandeling genomen. 71% hiervan is succesvol afgerond. Drie zaken uit 2022 zijn nog in behandeling. In de overige zaken wilde een van de buren niet meewerken of is niet tot een oplossing gekomen. Vanuit gebiedsregie is opbouwwerk ingezet in verschillende gebieden. Gezien de resultaten die hier worden behaald is het zeer wenselijk de inzet van opbouwwerkers breder in te zetten.

Bijzondere Wetten/Horeca & Evenementen

Gouda 750 - evenementen

In 2022 stond Gouda in het teken van 750 jaar stadsrechten wat groots is gevierd. Gedurende het jaar vonden vele kleine en grote evenementen plaats. Hiervoor zijn zo’n 234 vergunningen afgegeven en meldingen gedaan. Met name bij de grotere risicovolle evenementen, vindt de nodige afstemming plaats met interne en externe adviseurs (hulpdiensten, ODMH, diverse gemeentelijke afdelingen). Om de afstemming en coördinatie van deze evenementen zo goed mogelijk plaats te laten vinden is afgelopen jaar een evenementencoördinator ingezet. Dit is essentieel gebleken voor Gouda als verbindende factor tussen de betrokken partijen bij evenementen, met name ook in de communicatie met organisatoren en betrokken ondernemers.

Tijdelijke terrassen

Ten tijde van corona heeft de gemeente het voor de horecaondernemers mogelijk gemaakt om een tijdelijke uitbreiding van hun reguliere terrassen aan te vragen. Dit in de tegemoetkoming om extra inkomsten te genereren in samenhang met de geldende coronamaatregelen. In 2022 heeft college besloten deze tegemoetkoming door te zetten. Dit heeft geresulteerd in de verlening van 26 uitbreidingen van terrassen. Deze steunmaatregel is in oktober 2022 beëindigd.

Kennisgevingen betogingen

In 2022 is een stijging van het aantal kennisgevingen betogingen waargenomen, het betrof 31 kennisgevingen. Dit is gerelateerd aan de actualiteiten die hebben gespeeld, onder andere corona, stikstof-problematiek en de oorlog in Oekraïne. De stijging van het aantal meldingen en de impact die deze betogingen in de openbare ruimte met zich meebrengen hebben geresulteerd in een intensievere samenwerking met onder andere politie, OM en diverse gemeentelijke afdelingen en in een vastgesteld werkproces, ook voor de niet gemelde betogingen.

Inzet instrument Bibob-toets

In 2022 is Bibob-toetsing verder ingezet bij de verlening van horecavergunningen, met name bij de exploitatievergunningen. Daarbij is het contact met het RIEC geïntensiveerd. Op dit moment is er één RIEC-casus afgerond en lopen er nog twee. In totaal zijn er 27 Bibob-toetsingen uitgevoerd waarvan er vier nog niet zijn afgerond. Met name de Bibob- toetsingen van de horecacategorie afhaal- en bezorgzaken zijn het afgelopen jaar zo goed als afgerond. Van de 27 gestarte aanvragen in 2021 zijn er 23 afgerond en nog één in de afrondende fase. Hierbij liepen parallel aan de procedures voor 13 zaken tevens een ruimtelijke procedure voor een ‘omgevingsvergunning afwijken bestemmingsplan’. Van de 13 gestarte procedures zijn op één na voor negen zaken deze afgerond (drie procedures zijn beëindigd vanwege een nieuwe exploitant). Er zijn in totaal vier nieuwe adviesaanvragen uitgebracht door het Landelijke Bureau Bibob (LBB). In drie gevallen was dit een aanvullende adviesvraag volgend op een eerdere adviesvraag bij het LBB. Daarnaast waren in 2022 nog vier dossiers in behandeling waarover het LBB al in 2021 een advies had uitgebracht.

Resultaten Stadstoezicht

In onderstaande overzicht zijn de resultaten van de afdeling STZ over 2022 opgenomen.

Omschrijving

Aantal

Bedragen in €

Kentekenscans

45.526

Naheffingen parkeren

11.767

Reclameheffingen

489

273.000

Bekeuringen*

3.050

Afgehandelde meldingen Slimmelden

7.201

Waarnemingen

4.318

Waarschuwingen (excl. coronagerelateerde waarschuwingen)

710

Diftar bestuurlijke handhaving

213

Totaal

63.274