Exploitatie (bedragen * € 1.000) | Begroting 2022 (basis) | Begroting 2022 (na wijzigingen) | Rekening 2022 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijzigingen |
---|---|---|---|---|
Lasten | 436 | -338 | -555 | 217 |
Baten | -190.793 | -219.095 | -224.409 | 5.314 |
Saldo van baten en lasten | -190.356 | -219.433 | -224.965 | 5.532 |
Toevoegingen aan reserves (lasten) | 1.800 | 7.660 | 7.660 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves (baten) | 0 | -519 | -519 | 0 |
Gerealiseerd resultaat | -188.556 | -212.292 | -217.824 | 5.532 |
De volgende taakvelden maken deel uit van dit programma. Per taakveld zijn de lasten, de baten en het saldo van lasten en baten weergegeven.
Taakvelden (bedragen * € 1.000) | Lasten / Baten | Begroting 2022 (basis) | Begroting 2022 (na wijzigingen) | Rekening 2022 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging |
---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | Lasten | -1.994 | -1.716 | -1.841 | 125 |
0.5 Treasury | Baten | -301 | -419 | -530 | 111 |
Saldo |
| -2.295 | -2.135 | -2.371 | 236 |
0.61 OZB woningen | Lasten | 246 | 245 | 235 | 10 |
0.61 OZB woningen | Baten | -8.742 | -8.742 | -8.929 | 187 |
Saldo |
| -8.496 | -8.497 | -8.694 | 197 |
0.62 OZB niet-woningen | Lasten | 232 | 230 | 240 | -9 |
0.62 OZB niet-woningen | Baten | -8.497 | -8.497 | -8.207 | -289 |
Saldo |
| -8.265 | -8.266 | -7.967 | -299 |
0.63 Parkeerbelasting | Lasten | 67 | 61 | 172 | -111 |
0.63 Parkeerbelasting | Baten | -4.036 | -3.594 | -4.706 | 1.113 |
Saldo |
| -3.969 | -3.533 | -4.535 | 1.002 |
0.64 Belastingen overig | Lasten | 82 | 46 | 50 | -4 |
0.64 Belastingen overig | Baten | -489 | -489 | -535 | 46 |
Saldo |
| -407 | -443 | -485 | 42 |
0.7 Alg uitk en ov uitk gemeentefonds | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.7 Alg uitk en ov uitk gemeentefonds | Baten | -166.282 | -194.461 | -198.620 | 4.158 |
Saldo |
| -166.282 | -194.461 | -198.620 | 4.158 |
0.8 Overige baten en lasten | Lasten | 1.804 | 650 | 407 | 244 |
0.8 Overige baten en lasten | Baten | -2.445 | -2.892 | -2.882 | -10 |
Saldo |
| -641 | -2.242 | -2.475 | 234 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VPB) | Lasten | 0 | 145 | 183 | -38 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VPB) | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo |
| 0 | 145 | 183 | -38 |
Totaal saldo taakvelden |
| -190.356 | -219.433 | -224.965 | 5.532 |
Omschrijving (bedragen * € 1000) |
|
|
---|---|---|
0.5 Treasury | 236 | V |
Hogere rentebaten (€ 70.000) op aangetrokken kasgeld tegen negatieve rente en hogere doorbelasting van rente (€ 133.000) aan producten investeringen en grondexploitaties zijn de belangrijkste oorzaken van het positieve resultaat op het saldo van de financieringsfunctie. | 210 | V |
Diverse kleine verschillen. | 26 | V |
|
|
|
0.61 OZB woningen | 197 | V |
De hogere opbrengst OZB woningen wordt veroorzaakt doordat er aanslagen betreffende de voorgaande belastingjaren zijn opgelegd in 2022. Daarnaast blijkt de gemiddelde stijging van de woningen iets hoger te zijn dan geschat bij het vaststellen van de belastingtarieven. Hierdoor is de totale WOZ-waarde hoger. | 167 | V |
Diverse kleine verschillen. | 30 | V |
|
|
|
0.62 OZB niet-woningen | 298 | N |
De OZB-opbrengst voor het eigendom niet-woningen is lager dan geraamd. Dit wordt deels verklaard door het bedrag aan verminderingen dat in 2022 is verleend betreffende de voorgaande belastingjaren. Daarnaast moeten er nog aanslagen worden opgelegd omdat een aantal niet-woningen nog niet van een WOZ-waarde is voorzien. | 309 | N |
Diverse kleine verschillen. | 11 | V |
|
|
|
0.63 Parkeerbelasting | 1.002 | V |
Hogere opbrengsten hebben te maken met het feit dat na corona weer meer mensen de stad bezoeken. Daarnaast lijkt het erop dat door de inzet van de scanauto (sinds 1 april 2022) meer mensen bereid zijn om parkeergeld te betalen om daarmee een boete (naheffing) te voorkomen. Het aantal naheffingsaanslagen is vanwege de inzet van de scanauto ook hoger. | 523 | V |
Hogere inkomsten straat- en terreinparkeren. De introductie van de scanauto bij handhaving parkeren heeft ertoe geleid dat de betalingsbereidheid groter is geworden. Parkeerders die hun parkeergeld voldoen, nemen geen risico op een naheffingsaanslag. | 437 | V |
Parkeervergunningen / abonnementen: een deel van het voordeel wordt veroorzaakt door de uitbreiding van het gereguleerd parkeer-gebied. | 193 | V |
Inningskosten parkeerbelasting / naheffingsaanslagen: het hogere aantal naheffingsaanslagen leidt tot ook een hogere post bezwaar en beroep. Deze meerkosten waren niet begroot en worden gedekt uit de meer-inkomsten uit naheffingsaanslagen. | 151 | N |
|
|
|
0.64 Belastingen overig | 42 | V |
Diverse kleine verschillen. | 42 | V |
|
|
|
0.7 Alg uitk en ov uitk gemeentefonds | 4.158 | V |
De decembercirculaire gemeentefonds 2022 heeft geleid tot € 4,0 miljoen extra baten. Het college heeft de raad daarover geïnformeerd bij memo van 14 februari 2023. Diverse nacalculaties van het Rijk over 2020-2022 hebben geleid tot € 0,1 miljoen aanvullende baten. € 0,2 miljoen is bestemd voor maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en beschermd wonen. Aan de raad wordt voorgesteld dit bedrag vanuit de resultaatbestemming toe te voegen aan de beschikbare bestemmingsreserve. € 1,0 miljoen vloeit vanuit het rekeningresultaat 2022 naar de algemene reserve. Daarnaast wordt aan de raad voorgesteld om voor diverse onderwerpen/taakmutaties in totaal € 2,8 miljoen (waarvan € 2,2 miljoen voor Energietoeslag voor mensen met een laag inkomen) opnieuw beschikbaar te stellen in 2023. | 4.094 | V |
Diverse kleine verschillen. | 64 | V |
|
|
|
0.8 Overige baten en lasten | 234 | V |
Een nadeel van € 125.000 doet zich voor op gedetacheerd personeel als gevolg van een verschuiving van salarislasten van de betreffende gedetacheerde medewerkers. Deze lasten waren begroot op andere taakvelden maar zijn, zoals het hoort, uiteindelijk geboekt op gedetacheerd personeel, dat onderdeel is van taakveld 0.8. | 125 | N |
De begrote onttrekking aan de reserve organisatieontwikkeling is onder andere voor salarislasten van boventallig, werkzaam personeel (taakveld 0.4) en boventallig, niet meer werkzaam personeel (taakveld 0.8). In totaal zijn de salarislasten voor boventallig personeel ongeveer gelijk maar is de verdeling tussen werkzaam en niet-werkzaam anders dan geraamd: voor niet-werkzamen is deze € 160.000 lager, voor werkzamen ongeveer datzelfde bedrag hoger. | 160 | V |
Het definitief voordelig liquidatiesaldo van het Bedrijvenschap Regio Gouda is hoger uitgevallen dan voorzien in de bijgestelde begroting. Om deze reden heeft Gouda een winstuitkering ontvangen die hoger is dan geraamd. | 166 | V |
Diverse kleine verschillen. | 33 | V |
|
|
|
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 38 | N |
Er is een nadeel van € 35.000 op Vennootschapsbelasting (VPB). Bij de begrotingswijziging meeropbrengsten reclame-inkomsten (€ 135.000) is geen rekening gehouden met de VPB (€ 35.000). | 35 | N |
Diverse kleine verschillen. | 3 | N |
|
|
|
Omschrijving (bedragen * € 1000) | Verschil | V/N |
---|---|---|
Geen toe te lichten mutaties op reserves onder dit programma. |
|
|
Totaal | 0 | V |