Doelstellingen bedrijfsvoering

Indicator

Doelstelling 2022

Realisatie 2022

Personeel

Verzuim

4,6% inclusief langdurig verzuim frequentie.

Verzuimpercentage 2022: 5,8% Meldingsfrequentie: 1,2 Het verzuimpercentage is hoger dan gewenst en in lijn met de landelijke tendens. In heel Nederland zijn de verzuimcijfers evenredig gestegen. Oorzaken zitten in corona, het afbouwen van de maatregelen, toename van overige virussen zoals griep en RS. Daarnaast speelt werkdruk een rol, deels veroorzaakt door uitval van collega's en deels door krapte op de arbeidsmarkt. Oorzaken hebben we in beeld en er worden acties ondernomen om het percentage weer omlaag te krijgen.

Salaris-lasten

De salarislasten blijven binnen het begrote budget.

De salarislasten zijn nagenoeg binnen het begrote budget gebleven. De overschrijding is 0,4%.

Inhuur externen

De kosten van de inhuur van externen bedraagt maximaal 20 % van het totaal aan salarislasten en kosten externe inhuur.

27%. Het ruimtelijk domein heeft last van de krappe arbeidsmarkt en specifieke expertise en er moet meer worden ingehuurd. In het sociaal domein wordt meer ingehuurd voor de uitvoering van diverse regelingen. Denk hierbij onder andere aan de uitvoering van de minimaregeling, het Winterplan en de uitvoering van de TOZO. Daarnaast heeft een stijging in het verzuim en de toegenomen interne mobiliteit het gevolg gehad dat er meer moest worden ingehuurd.

Indicator

Doelstelling 2022

Realisatie 2022

Financiën

Exploitatiesaldo

Het verwachte saldo van baten en lasten in het meerjaren-perspectief is > 0.

Het jaarrekeningresultaat 2022 is positief.

Weerstandsvermogen

De verhouding (ratio) tussen het aanwezige en het minimaal
beschikbare weerstandsvermogen ligt minimaal tussen 1,0 en 1,4.

Het beschikbare weerstandsvermogen in 2021 is 3.

Schuldenplafond

Het gehanteerde schuldenplafond bedraagt:
€ 295 miljoen per 31/12/2022.

De bancaire schuld bedraagt op 31 december 2022 € 239 miljoen. Dat is ruim onder het schuldenplafond.

Handremprocedure

Opereren binnen de marges van het financieel kader uit het coalitieakkoord (sluitende meerjarenbegroting, weerstandsvermogen > 1 en schuldpositie onder schuldenplafond).

De schuldpositie is in 2022 ruim onder het schuldenplafond gebleven. De handremprocedure is in 2022 niet toegepast. Het weerstandsvermogen is ruim boven de 1. De meerjarenbegroting 2023-2025 bij de programmabegroting 2022 vertoonde positieve saldi.

Factuur afhandeling

De gemeente Gouda betaalt ten minste
85% van de facturen binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur.


89% van de facturen is betaald binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur.

Indicator

Doelstelling 2022

Realisatie 2022

ICT

Geheugen van Gouda

In 2022 werkt het Sociaal Domein digitaal en worden geen nieuwe documenten in Verseon geregistreerd.

De doelen van dit onderdeel zijn behaald. Het project is overgedragen aan de lijn.

ICT-infrastructuur

In 2022 is de beschikbaarheid van de ICT infrastructuur binnen de afgesproken gebruikstijden

Deze doelstelling is in 2022 behaald.

Privacy en datalekken

Om te (blijven) voldoen aan de AVG, behoeven de daarbij behorende maatregelen voortdurend aandacht en onderhoud, zoals bewustwording van de medewerkers, het afnemen en up to date houden van Privacy Impact Assessments, het onderhouden van het Register van verwerkingen en een actuele ketenregie.

Deze doelstelling is on-going. Zo worden maandelijks de nieuwe medewerkers getraind, Data Impact Assessments worden afgenomen en geëvalueerd, het Register van verwerkingen is klaar en wordt nu onderhouden. Ketenregie is dit jaar naar schatting geheel in kaart gebracht. Het aantal privacyincidenten dat kan leiden tot datalekken wordt bijgehouden in een register. In 2022 zijn er 30 incidenten geweest waarvan er 6, soms uit voorzorg, zijn gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De AP heeft niet op deze meldingen gereageerd. In 2021 zijn er 9 privacyincidenten gemeld, waarvan er 1 is gemeld bij de AP. In 2022 is er dus een toename geweest van 300% in het aantal meldingen. De verklaring hiervoor zal mogelijk zijn dat het privacybewustzijn van de medewerkers is toegenomen.

Indicator

Doelstelling 2022

Realisatie 2022

Juridische zaken

Voorkomen van bezwaarschriften

Doelstelling is maximaal 400 bezwaarschiften per jaar te ontvangen en 100% binnen 18 weken af te doen, waarbij geldt  dat de afdoeningstermijn mede afhankelijk is van ontwikkelingen en maatregelen in verband met COVID-19.

In 2022 zijn 366 bezwaarschriften ontvangen. Van de ontvangen bezwaarschriften is 92% op tijd afgehandeld. “Op tijd” betekent in dit kader:

- Binnen de voorgeschreven termijn om op een bezwaarschrift te beslissen (18 weken na het verstrijken van de bezwaartermijn); of
- Buiten dan de voorgeschreven termijn, met instemming van bezwaarmaker. Verder uitstel van de termijn om te beslissen op het bezwaarschrift kan tijdens een informeel gesprek met bezwaarmaker(s) worden afgesproken ten behoeve van een informele behandeling van het bezwaarschrift.

De belangrijkste verklaring voor het niet tijdig afhandelen van 8% van de bezwaarschriften is dat bezwaarmakers gedurende het informele traject niet hebben ingestemd met verlenging van de beslistermijn. Als na het informele traject een formele behandeling van het bezwaarschrift nodig bleek, was het niet mogelijk om tijdig op het bezwaarschrift te beslissen omdat dan alsnog een hoorzitting moet worden worden gepland, waarna de bezwarencommissie nog een advies moet uitbrengen.